'bout you
Cestovanie a kultúra

Životná rola Milana Ondríka? Najlepším slovenským filmom roka sa stáva MIKI (recenzia)

Slovenský film MIKI, režírovaný Jakubom Kronerom, je jedným z najsilnejších filmových diel tohto roka, ktoré nekompromisne preniká do temných zákutí slovenskej histórie. Film zachytáva príbeh najväčšieho bossa podsvetia – Mikuláša Černáka, jedna z najkontroverznejších postáv 90. rokov, a ponúka bezprostredný pohľad na obdobie, kedy krajinu sužovali mafiánske praktiky a korupcia. Pravdu má ten, kto má moc. Bez ohľadu na to, ako ju získal… Režisér Jakub Kroner spolu so scenáristom Mirom Šifrom publiku pripomínajú, že snímka MIKI nie je iba o hlavnej postave. Prináša mrazivo realistické obrazy doby, ktorú si Slovensko nie až tak dávno zažilo a ktorá ho dodnes traumatizuje. Hlavnú postavu si zahral Milan Ondrík a myslím, že je to jeho životná rola. Milan Ondrík Mikuláša Černáka nezahral, Milan sa ním na 2 hodiny stal! Bravo, bravo, bravo, tlieskame. 6. augusta bola premiéra filmu MIKI a my sme boli pri tom, tu je naša recenzia.

Oficiálny trailer k filmu

Pôsobivé a autentické

Od prvých scén je zrejmé, že sa nejedná o žiadny romantizovaný pohľad na zločin, ale o surový a autentický výsek reality. Jakub Kroner, už známy svojou schopnosťou vyobraziť drsné a temné stránky našej spoločnosti vo filmoch ako Bratislavafilm či Lóve, sa tentoraz zameral na najväčšieho slovenského mafiánskeho bossa Mikuláša Černáka (prezývaného MIKI). Film nekompromisne odhaľuje, ako sa z obyčajného dedinského chlapca, ktorý z pozície šoféra autobusu sa stal bezohľadný líder zločineckého podsvetia.

Jedným z najväčších prínosov filmu je jeho atmosféra. Kroner dokázal zrekonštruovať 90. roky s neuveriteľnou presnosťou, od kostýmov, cez dobové autá až po prostredie. Autenticita, ktorú tvorcovia dosiahli, umocňuje pocit, že sa divák prenáša priamo do tej doby, kedy spravodlivosť a morálka boli len prázdne pojmy. Mrazivá hudba len zvyšuje napätie a dodáva filmu potrebnú temnotu, ktorá sa zarezáva hlboko pod kožu.

Zdroj: Norbert Marci, Jakub Kroner s partnerkou na premiére filmu MIKI

Životná rola Milana Ondríka

Milan Ondrík, ktorý stvárnil Černáka, ponúka svoj životný výkon. Jeho podanie hlavnej postavy je mimoriadne presvedčivé – od každodenných emócií rodinného človeka až po desivú brutalitu mafiánskeho bossa. Ondrík dokázal, že patrí medzi elitu slovenského herectva, a jeho výkon je srdcom tohto filmu. Jeho postava nie je len karikatúrou zločinca; naopak, ukazuje komplexnosť a vnútorné konflikty, ktoré Černáka hnali k jeho činom.

Milan Ondrík patrí medzi našich najtalentovanejších hercov a dokazuje to ako v divadle tak aj vo filmoch či seriáloch. A teraz to dokázal opäť. S niekdajším bosom, ktorý sedí doživotne za múrmi väznice v Leopoldove, sa pred natáčaním aj osobne zišiel.

Je to o tom, že by som bol veľmi neprofesionálny herec, keby som hral žijúcu postavu a nestretol by som sa s ňou. Keďže som tú možnosť dostal, bral som to všetkými desiatimi. Chcel som sa s ním stretnúť a opýtať sa ho na niektoré konkrétne veci, ale nie na to, aby som ho súdil, ale chcel som odpovede na otázky, ktoré boli napísané v scenári. Ako to vnímal a ako to prežíval. Veľmi ochotne mi na všetko odpovedal, no rád poviem aj to, že som sa nerozprával s Mikulášom Černákom z 90. rokov, ale rozprával som sa s iným človekom. To je môj názor,
prezradil Milan Ondrík s tým, že zdôrazňuje, že ho nikdy neobhajoval a ani obhajovať nebude.

„Tým ho však nijako neospravedlňujem, nesúdim ani neobhajujem. Obhajujem len postavu, ktorú hrám. Obhajovať a súdiť môže len Boh, môžu to robiť pozostalí obetí. Nemám na to právo, to by som rád podotkol, lebo raz som povedal takú zaujímavú vec, že každú postavu, ktorú hrám, si musím obhájiť ako herec. Doteraz si za tým stojím, lenže bežný človek netuší, čo je obhajoba postavy a stotožňujú si to s tým. Bol som tak často obviňovaný, že obhajujem vraha. Nie, ja obhajujem postavu, ktorú som hral,”

Milan Ondrík smutne priznal, že za to, že stvárnil Černáka, mu chodia aj nenávistné správy.

Milan Ondrik, MIKI
Zdroj: Norbert Marci, Milan Ondrík na premiére filmu MIKI

ČERNÁK

Záver filmu MIKI naznačuje pokračovanie, konkrétne druhý diel s názvom ČERNÁK, ktorý príde do kín budúci rok v januári. „S týmto nápadom prišli asi tvorcovia, teda Jakub KronerMiro Šifra. Osobne som rád, že to budú dva diely, pretože to dáva aspoň väčší priestor na komplexnejšie vyrozprávanie príbehu. Dvojka bude dynamickejšia, vygradovanejšia a pôjdeme do ďaleko väčšej hĺbky z hľadiska rôznych prepojení mafie s politikou,“ dodal Milan Ondrík.

Napriek tomu, že film môže pre niektorých divákov pôsobiť skratkovito, toto rozhodnutie je pochopiteľné vzhľadom na komplexnosť témy. Vzhľadom na množstvo udalostí a postáv, ktoré ovplyvnili Černákov príbeh, sa zdalo nemožné všetko obsiahnuť v jednom filme tak, aby boli udalosti prehľadné a ľahko pochopiteľné aj pre diváka, ktorý nemá naštudovanú tému. Takže rozdelenie príbehu na dve časti, s očakávaným pokračovaním v januári 2025, dáva priestor na hlbší pohľad do charakteru Černáka a na vývoj jeho temnej premeny.

Zdroj: Norbert Marci, exprokurátorka Eva Mišíková (71), známa bojovníčka proti organizovanému zločinu, ktorá dozorovala známe kauzy kyselinárov, vraždu Jána Kubašiaka či pracovala na prípade Mikuláša Černáka,
Odporúčaná kniha: Proti zločinu
Zdroj: Joseph Marčinský/PubRes, Gregor Hološka, Marek Fučík, Jakub Kuka, Michal Kubovčík, Milan Ondrík a Dušan Cinkota počas nakrúcania filmu MIKI

Sú 90.roky späť?

MIKI nie je len filmom o mafiánovi, ale aj silným zrkadlom spoločnosti, ktorá umožnila vzostup takýchto postáv. Je to drsný, nepríjemný, ale mimoriadne dôležitý film, ktorý sa odvážne ponára do našej nedávnej minulosti a necháva diváka premýšľať o tom, ako ďaleko môže zájsť človek, keď sa stratia hranice medzi dobrom a zlom.

Film sa stretol aj s kritikou a odsúdením prečo sa natáča, keď pozostalí obetí žijú. O tejto téme treba hovoriť, pretože na Slovensku ľudia zabúdajú čo sa stalo pred dvomi rokmi. Históriu si musíme pripomínať, aby sa nikdy neopakovala.

MIKI: recenzia na prichádzajúcu dobu?

Zároveň film prichádza v čase, keď je Slovensko opäť na kolenách. V čase, kedy jeden názor dosiahol absolútnu politickú moc a dobre vieme, že absolutizmus nie je nikdy dobrý. S nemým užasom a slzami v očiach sledujeme, ako štát robí represie voči odvážnym policajtom a prokurátorom, prichádzajú výpovede na kultúre a na životnom prostredí alebo aj v STVR, na slobodu sa dostávajú zločinci, zvlástnym spôsobom sa nenápadne privatizuje, vládnu nám dezinformácie a hoaxy, ruší sa NAKA, prichádzajú zákony, ktoré nechránia občana a jeho majetok či život, ale štát a papalášov. Arogancia moci v priamom prenose vyvoláva odpor, pri ktorom sa časť ľudí pýta, ako môžu na toto všetko reagovať, keď nám politická scéna len dokazuje význam známeho výroku:

„Vyhraj voľby, môžeš všetko.“
– Pavol Paška

Ak hľadáte film, ktorý vás nenechá chladnými a vyvolá silné emócie, MIKI je tou správnou voľbou. Je to film, ktorý sa nezľakne pravdy, nech je akokoľvek tvrdá, a prináša nám intenzívny a nezabudnuteľný zážitok. MIKI je filmom roka a hovorí o tom nielen naša recenzia.

Páčila sa vám recenzia filmu MIKI? Pozrite si naše ďalšie.