Pracovala som pre klenotníka kráľov a kráľa klenotníkov. Pracovala som pre Cartier
Často sa mi v stáva, že stretávam ženy, ktoré majú za sebou množstvo neuveriteľných skúseností alebo pracovných zážitkov, avšak sa to dozviem len „poctivou prípravou“ na stretnutie s nimi. Nevedia sa predať, i keď skutočne majú čo. Množstvo Sloveniek, o ktorých ani nevieme, sú úspešné vedkyne, doktorky, prípadne pracovali pre velikánov módnych domov. Jednou z takýchto žien je aj Andrea Šinalyová, žena, ktorá mala tú česť pracovať pre spoločnosť, ktorá je symbolom elegancie, krásy a vznešenosti. Áno, reč je o značke Cartier. Aké to bolo, prečo sa vrátila na Slovensko a čo teraz robí? Dozviete sa v článku.
Andrejka povedz nám na úvod čím sa zaoberáš?
Často, keď ma ľudia oslovujú s otázkou o mojej práci, odpoviem im, že robím visual merchandising. No väčšina z nich si pod tým nevie veľa predstaviť. Aby som to vysvetlila jednoduchšie, som zakladateľkou spoločnosti Refine a moja práca spočíva vo vytváraní nezabudnuteľného zážitku zákazníka v kamenných obchodoch a vizuálne ovplyvňovanie nákupného rozhodnutia. Hovoríme tu nielen o aranžovaní výkladov či dizajne interiéru obchodu, ale aj o vytváraní správnej atmosféry, vzdelávaní personálu a ďalších faktoroch, ktoré zabezpečujú, že zákazník odchádza s nákupom, spokojný a rád sa vráti, alebo odporučí náš obchod iným.
Už ako dievčatko si snívala o tomto zamestnaní alebo aké boli tvoje predstavy o budúcnosti?
V skutočnosti ma táto oblasť oslovila až neskôr. Počas môjho vysokoškolského štúdia som neustále váhala, kde by som mohla nájsť svoje miesto. Skutočné osvietenie prišlo počas môjho pobytu Erasmus pobytu v Dánsku. Mala som tam predmet s názvom Room and Retail. Tento kurz nám ukázal, ako správne navrhovať predajné priestory, aký význam má aranžmán tovaru a ako to všetko ovplyvňuje nákupné správanie zákazníka. Zistila som, že je to dokonalá syntéza troch oblastí, ktoré ma fascinovali – marketingu, psychológie a dizajnu.
Ako vnímaš význam visual merchandisingu? Myslíš si, že slovenské firmy si uvedomujú jeho hodnotu?
Na Slovensku je visual merchandising stále akousi neobjavenou oblasťou. Zatiaľ čo v zahraničí je považovaný za neoddeliteľnú súčasť marketingovej stratégie, u nás sa s týmto pojmom stretávajú skôr zriedka. Mnohí obchodníci chápu, že predajňa by mala byť uprataná a estetická, ale často im uniká hlbší psychologickejší význam a prínos správneho aranžovania tovaru. Z vlastnej praxe poznám situácie, kedy obchodníci intuitívne vedia, ktoré časti predajne sú pre zákazníkov najatraktívnejšie. Avšak bez správneho prístupu k visual merchandisingu môžu nevedomky vytvárať bariéry, ktoré zákazníka odvádzajú od iných, potenciálne lukratívnych, častí obchodu.
Ako prichádzaš na to, ako rozmiestniť stojany a iné elementy v predajni? Je na to nejaká zaužívaná metóda alebo psychologické prístupy?
V skutočnosti sa táto oblasť zakladá na mnohých výskumoch a psychologických princípoch. Existujú konkrétne stratégie a odporúčania, ktoré nám pomáhajú usmerňovať pozornosť zákazníka a ovplyvňovať jeho rozhodovanie pri nákupe. Samozrejme, je dôležité prispôsobiť tieto princípy konkrétnemu obchodnému prostrediu a sortimentu, aby boli čo najefektívnejšie.
Každému sa nám páči niečo iné. Dokážeš zariadiť priestor, ktorý ti nie je možno blízky?
Zariadenie priestoru v štýle, ktorý mi nie je blízky, môže byť výzvou. Vždy však ide o komunikáciu s klientom a snahu porozumieť jeho predstavám. Keď klient zdieľa svoje myšlienky a detaily, dokážem si vytvoriť jasný obraz o tom, čo si predstavuje, a tak mu lepšie vyhovieť.
Cítiš na sebe aj pracovnú deformáciu?
Priznávam, keď sa venuješ tejto práci, je ťažké „vypnúť“ profesionálne oko. Často skôr hodnotím aranžmány a vystavenie produktov ako samotné výrobky. Niekedy som dokonca vošla do priestoru a hneď vedela, že to nie je pre mňa, kvôli tomu, ako to bolo zariadené.
Pracovala si v zahraničí, prečo si sa rozhodla vrátiť sa na Slovensko?
Mala som skvelú príležitosť pracovať v Británii, čo bola nesmierne obohacujúca skúsenosť. Odísť z domova mi dalo šancu porovnať život tam a tu a hoci v mnohých aspektoch je život v zahraničí lákavý, zistila som, že pokiaľ ide o kvalitu života, Slovensko ma vie ponúknuť viac. Mnohí by sa možno divili tejto voľbe, ale to je širšia diskusia na dlhší rozhovor.
Teraz sa postupne pozrieme na krok za krokom, ktorý zaujíma mnohé z vás: Ako si začala pracovať pre Cartier?
Po ukončení školy som mala ambíciu absolvovať stáž v zahraničí s dôrazom na VM. LinkedIn bol skvelým zdrojom ponúk práce od rôznych módných značiek. Poslala som svoje CV a motivačný list a Cartier sa ozval späť. Po krátkom telefonickom rozhovore som už za dva týždne smerovala do Londýna.
Wau! Sen mnohých žien. V čom bol iný pohovor v Cartier, okrem toho, že nemal kôl na štýl Superstar?
Ako hovoríš, v tom bol presne iný. Stačil jeden telefonát, dokonca ani ma nevideli, pretože im nefungoval skype. Zaujímali ich výlučne pracovné skúsenosti, ochota presťahovať sa kvôli značke a byť pripravená veľa pracovať. Na tento fakt ma niekoľkokrát upozornili, pretože sa mnohokrát pracovalo cez víkendy a mimo štandardných pracovných hodín. Bol to naozaj veľký kultúrny šok, keď som sa vrátila na Slovensko a zistila som, že prijímací proces tu zahŕňa hodnotenie od „celej firmy“ a je často rozdelený do ôsmich samostatných kôl. Náhle od vás očakávajú rôzne psychotesty, ktoré často nesúvisia s pracovnou pozíciou, praktické úlohy, slovné hry a podobné testy. V Cartier stačil jeden telefonát.
Čo bolo náplňou tvojej práce v Cartier?
Bola som zodpovedná za VM ôsmich butikov v Londýne a 54 multibrandových predajní v celom UK a Írsku, implementáciu kampaní v predajniach, VM pri otváraní predajní a organizačnú podporu pri prerábkach. To bolo mojou hlavnou náplňou práce a popritom som riešila projekt manažment pop ups a product launch – zavádzanie produktu na trh.
Cartier nazývajú „klenotníkom kráľov“ a „kráľom klenotníkov“, sú aj štandardy spoločnosti a etiketa nastavená kráľovsky? Čo ti to do života prinieslo?
Každý zamestnanec musí absolvovať špeciálne školenia o etikete a kvalitnom zákazníckom servise. Koniec koncov, služby spoločnosti využívajú členovia kráľovských rodín a globálne celebrity. Existujú striktné pravidlá týkajúce sa obliekania, vzhľadu a správania. Aj keď som nebola v kontakte so zákazníkmi, nosenie riflí mi bolo v práci zakázané. Tieto normy a pravidlá sú uplatňované rovnako na všetkých zamestnancov, odrážajúc kultúru a očakávania spoločnosti. A čo mi to prinieslo? Okrem nenahraditeľných skúseností a zážitkov ma hlavne naučila nebáť sa skúšať nové veci, hoci sa zdajú na prvý pohľad nemožné, a tiež, že nedá sa, nie je odpoveď.
Čo by si implementovala na Slovensku, čo nám podľa teba chýba a v Británii to bolo? Máš aj negatívne zážitky alebo spomienky?
Rozdiel v firemnej kultúre je naozaj výrazný. Na Slovensku nám často chýba vízia a zameranie na dlhodobé ciele. V Británii som cítila silné orientovanie sa na budúcnosť a smerovanie firmy. Určite by som na Slovensko preniesla túto orientáciu na dlhodobý výsledok a schopnosť radovať sa z dlhodobejšieho úspechu. A negatívne… okrem počasia myslíš? Spomienky mám nádherné a na nič negatívne si nespomínam. Okrem pocitu samoty, ktorý som mala na začiatku, avšak to rýchlo prešlo a našla som si priateľov, s ktorými sme do dnešného dňa v kontakte.
Máš svoj obľúbený šperk od Cartier, ktorý vlastníš, prípadne ktorý by si chcela vlastniť?
Takých čo by som chcela vlastniť by veru bolo. Najväčšiu hodnotu má pre mňa náramok, ktorý som dostala od firmy na rozlúčku ako poďakovanie. Na moje tridsiate narodeniny mi rodičia darovali náramok. Bol to pre mňa hlboko emotívny moment, nielen kvôli láskyplnému gestu od dvoch najdôležitejších ľudí v mojom živote, ale aj preto, že tento dar mi pripomenul jedno z najkrajších období v mojom živote. Pre mňa majú skutočne nevyčísliteľnú hodnotu.
Na túto odpoveď asi čakajú všetky ženy :). Mal Cartier firemný benefit v podobe akciových cien na svoje šperky pre zamestnancov?
Áno, Cartier občas ponúkal špeciálne akcie pre zamestnancov. Avšak jedným z najzaujímavejších benefitov bola odmena pre dlhodobo zamestnaných, tzv. veteránsky benefit. Po desiatich rokoch pôsobenia v spoločnosti dostali zamestnanci šperk alebo hodinky do určitej hodnoty ako dar. Toto povzbudilo mnohých k dlhodobej vernosti firme. Mala som kolegov, ktorí tam pracovali štyridsať rokov a ani nerozmýšľali nad odchodom. Pre mnohých z nich Cartier predstavoval nie len pracovisko, ale aj rodinu. Mnohí moji kolegovia, s ktorými som bola v kontakte a vídali sme sa aj v období pred pandémiou, sú v Cartier dodnes.
Aké sú tvoje najobľúbenejšie módne značky a prečo?
Určite Cartier, Dior a Louis Vuitton. Ako profesionálny visual merchandiser musím zdôrazniť, že to, čo tieto značky vytvárajú v oblasti vizuálneho merchandisingu, je skutočne ohromujúce. Nielen investujú do vysoko kvalitných produktov, ale aj do nadštandardných inštalácií a stanovujú enormné rozpočty pre tieto vizuálne projekty.V ich prípade sa nezameriavajú len na samotné produkty, ale skôr na celkový vizuálny zážitok a atmosféru. Ich inštalácie sa stávajú viac ako len obchodným nástrojom; sú to umelecké diela, ktoré reflektujú kreativitu a víziu značky.
V živote treba aj relaxovať, ako najradšej relaxuješ ty?
Milujem objavovanie nových miest, chutí a kultúr cez cestovanie, ponoriť sa do pútavej knihy, tráviť čas so svojimi priateľmi a venovať sa ženským rituálom starostlivosti samej o seba.
Sebavedomie a sebaláska
Skromnosť je perla, ale nenechajte ju zamračiť váš skutočný lesk. Váš vnútorný hlas by mal byť hrdý a silný, nechajte sebapochybnosti za dverami. Dámy či dievčatá, každá z vás je majstrovským dielom, hodným obdivu! Vaše príbehy, vaše úspechy sú vaším svetlom; nechajte ich žiariť. Buďte autentické, pretože nikto nemôže rozprávať váš príbeh tak, ako vy. Možno na spomínaných pohovoroch niekedy počujete pochybnosti kvôli vášmu veku alebo nedostatku skúseností, ale vaše životné bitky svedčia o vašej vytrvalosti a odhodlaní. Keď viac žien bude hovoriť svoj príbeh s odvahou, vznesie to nás všetky. Nechajte strach a pochybnosti za sebou a kráčajte vpred s dôverou.