Závislosť na sociálnych sieťach II.: Má vaše dieťa alebo vy nezdravý vzťah so sociálnymi médiami?
Všetci vieme, že používanie sociálnych médií u našich detí je neoddeliteľnou súčasťou ich života. Sledovanie ich, ako bezmyšlienkovite prezerajú obsah na svojich smartfónoch, nás však núti zamýšľať sa nad tým, aký vplyv to môže mať na ich duševné zdravie. Prečo sú rizikovejšie deti a mladistvé osoby? Ako zistiť či je naše dieťa závislé? Ako zistiť či sa závislosť na sociálnych sieťach týka aj nás? Čo sa s tým dá robiť?
Lákadlo sociálnych médií: Behaviorálna analýza
Ako som už písala v článku Závislosť na sociálnych sieťach: Skrytá sila, ktorá formuje naše vzťahy a správanie za všetko môže dopamín – hormón odmeny. Sociálne siete sú navrhnuté tak, aby zaujali a udržali našu pozornosť. Intervalová a nepredvídateľná povaha odmien (lajkov, komentárov, zdieľaní) na týchto platformách aktivuje mozgovú chemickú reakciu príjemných pocitov odmeny, podobne ako mechanizmy zapojené do závislosti na hazardných hrách.
Tento proces je hlboko zakorenený v behaviorálnom koncepte variabilných pomerných plánov odmeny, princípe zdôraznenom B.F. Skinnerom. Používatelia sú podmienení, aby opakovane kontrolovali svoje zariadenia pre tieto sporadické odmeny. David Greenfield, psychológ a zakladateľ Centra pre závislosť na internete a od technológii vo West Hartford, povedal, že zariadenia lákajú používateľov niekoľkými silnými taktikami. Jednou z nich je práve predstava, že používateľ môže kedykoľvek získať odmenu. Presne ako hrací automat,“ povedal. „Ako pri hracom automate, používatelia sú lákaní svetlami a zvukmi, ale ešte silnejšie, pretože informácie a odmeny sú prispôsobené záujmom používateľa.“
Čo to v jednoduchosti znamená vo svete marketingu? Cieľom platforiem Istagram, TikTok či Facebook je doručenie reklamy od platiacich firiem k zákazníkovi – klientovi – k vám. Aby vám sociálne siete zobrazili čo najviac reklamy, musia vás si udržať vašu pozornosť a to dokážu len vďaka algoritmom. Algoritmy vám zobrazuj len obsah s ktorým máte najviac interakcie. Čo to znamená doslova? Je to obsah na ktorom trávite najviac času – najviac like, najdlhšie prehratie, opakovanie prehratia, najviac zdieľate či posielate, atď… Keby vám sociálna sieť zobrazovala random obsah o ktorého tému ste nikdy predtým neprejavili záujem a skipli to, tak hrozí, že vás po určitom čase sociálna sieť omrzí a budete na nej tráviť menej a menej času.
Znamená návykovosť rovno závislosť?
Mnoho rokov vedecká komunita typicky definovala závislosť v súvislosti s látkami, ako sú drogy, a nie súvisiacimi správaniami, ako je hazard alebo používanie internetu. To sa postupne menilo. V roku 2013 diagnostický a štatistický manuál duševných porúch zaviedol myšlienku závislosti na internetových hrách, ale uviedol, že je potrebné viac štúdií, kým by sa stav mohol formálne vyhlásiť.
Dr. Michael Rich, riaditeľ Digitálneho wellness labu v Bostonskej detskej nemocnici, povedal, že odporúča nepoužívať slovo „závislosť“, pretože internet, ak sa používa efektívne a s obmedzeniami, nie je len užitočný, ale aj nevyhnutný pre každodenný život. „Uprednostňujem termín ‚Problémové používanie médií na internete‘,“ povedal.
Dr. Greenfield súhlasil, že existujú jasné hodnotné použitia internetu a že definícia toho, koľko je priveľa, sa môže líšiť. Ale povedal, že existujú aj prípady, kde nadmerné používanie ruší školu, spánok a ďalšie dôležité aspekty zdravého života. Príliš veľa mladých spotrebiteľov „sa s tým nemôže odtrhnúť,“ povedal. „Internet je obrovská hypodermická ihla, a obsah, vrátane sociálnych médií ako Meta, sú psychoaktívne drogy.“
„Dospelí sú náchylní,“ poznamenal, „ale mladí ľudia sú osobitne ohrození, pretože oblasti mozgu zúčastnené na odolávaní pokušeniu a odmenám nie sú tak rozvinuté u detí a tínedžerov ako u dospelých. Ide o impulzy a nie o kontrolu impulzu“ povedal Dr. Greenfield o mladých užívateľoch. Navyše adolesčný mozog je osobitne citlivý na sociálne väzby, a sociálne siete sú perfektnou príležitosťou na spojenie s ostatnými.
Ako zistíme, že sme závislý a čo s tým?
Myslíte si, že ste dobre informovaný a vám sa to nestane. Podobne ako pri všetkých závislostiach (fajčenie, alkohol, jedlo,…) aj závislosť od sociálnych sietí sa rozvíja nenápadne. Stáva sa vlastne jediné – podceňujeme jej silu a preceňujeme našu odolnosť. „Len na chvíľu.“ „Ja nie som závislý na sociálnych sieťach, oddychujem.“ „Nepreháňaj, nie som tam stále.“ Najlepším vzorom pre naše deti, môžeme byť len my. Ak vidia deti od rodičov, že sú neustále na telefóne, porovnávajú, hodnotia, fotia a zdieľajú intímne momenty zo života, budú robiť presne to isté. To, že ste s deťmi na prechádzke, neznamená, že sú s vami, ak neustále fotíte niečo na sociálne siete alebo si scrollujete mobil.
Začnite od seba. Buďte príkladom svojim deťom i okoliu
Na začiatok si zapnite v mobile „môj čas pred obrazovkou“, kde si viete podrobe sledovať nielen čas na telefóne, ale aj všetky aktivity počas neho (apky aj web). Určte si obmedzenia pre svoj čas strávený na sociálnych sieťach. Napríklad, môžete si nastaviť časový limit na používanie sociálnych sietí každý deň:
- Instagram 2 hodiny (stačí aj pre social media managera).
- TikTok 30 minút.
- Facebook a messenger vymaž z mobilu a nechaj si ho len na PC.
- Sústreď svoj kontakt s ľuďmi primárne na jednu aplikáciu (napr. whatsapp). Časom, ti nikto, nikde inde písať nič dôležité písať nebude.
Vypnúť notifikácie
Jedným z kľúčových krokov, zdanlivo najjednoduchším, ako sa vyhnúť závislosti na sociálnych sieťach, je najťažší – vypnutie notifikácií. Hlásenia, ktoré nám prichádzajú, vyvolávajú v našom mozgu silné nutkanie reagovať, budia našu zvedavosť: skontrolovať, vidieť, odpísať,… Takto sa stávame ľahko zraniteľnými voči používaniu sociálnych médií. Vypnutím notifikácií získavame kontrolu nad tým, kedy a ako často sa na sociálne siete pripájame. Tým znižujeme riziko vzniku závislosti alebo odstraňujeme už existujúcu závislosť. O tomto kroku si každý povie „jedoduché, to zvládnem“ avšak ako dlho zvládnete ich nezapnúť naspäť?
Virtuálny svet nie je reálny svet
To, čo vidíme, nie je vždy reálny obraz života. Ľudia zvyknú zdieľať iba najšťastnejšie momenty a je to tak v poriadku. Nikto sa nechce deliť s cudzími ľudmi o svoje najťažšie chvíle. Nezabúdajme na svoju jedinečnosť. Sme individuálne bytosti a aj náš život či výzor je jedinečný. Nemusíme byť kópiou niekoho iného. Ako radí jeden z kolegov a špecialistov na online marketing Rasťo Kiavčin na svojom Instagrame: „Skúste, že namiesto do telefónu sa ráno pozriete na 5 min von z okna na slniečko. Namiesto 10 min scrollovania, zavolajte blízkemu, ako sa má. Vyskúšajte namiesto električky/autom, ísť pešo alebo na bycikli. Namiesto sladkosti si dajte banán.“ Investujte do offline vzťahov. Trávte čas so svojimi priateľmi a rodinou osobne a preukazujte im svoju podporu a lásku mimo sietí.
Digitálna stopa ako minulosť, ktorú nezmažeš
Pravidelne vyhodnocujte svoju online aktivitu. Občas sa pozrite na svoje používanie sociálnych sietí a zvážte, čo vám to prináša.
Zvážte, čo zdieľate na sociálnych sieťach. Ako sa na nich vyjadrujete a k čomu. Vaše dieťa bude len vašim odrazom. Navyše je tu ešte digitálna stopa, ktorú o sebe zanechávame a je to niečo ako naša minulosť, len na internete. Viac o digitálnej stope tu.