Závislosť na sociálnych sieťach: Skrytá sila, ktorá formuje naše vzťahy a správanie
Žijeme v digitálnej ére, kde sa sociálne siete stali nepostrádateľnou súčasťou našich životov. Už to nie je len miesto, kde sa podelíme o naše životné okamihy s priateľmi a rodinou. Sociálne siete sa stali významným zdrojom informácií a interakcií. To, čo sa zdá byť nevinným nástrojom komunikácie, sa môže veľmi rýchlo stať silnou závislosťou, ktorá ovplyvňuje našu psychiku a všetko okolo nás. Najmä naše vzťahy. V tomto článku sa pozrieme na fenomén závislosti od sociálnych sietí z perspektívy marketingu. Skúmame, ako sa naša túžba po ďalších „lajkoch“ a „srdiečkach“ spája s neurochemickými procesmi v našom mozgu, zničenými vzťahmi a mnohými ďalšími faktormi.
Dopamín a závislosť od sociálnych sietí
Na začiatok sa pozrime na jednu z najdôležitejších chemických látok v našom mozgu – dopamín. Dopamín je neurochemický posol, ktorý hrá kľúčovú úlohu pri odmeňovaní a motivácii. A je dôsledkom aj našich závislostí, prečo? Mohli by sme si predstaviť extázu či iné drogy, ale viete čo, predstavme si alkohol. Príjemný piatkový večer, popíjate s priateľmi a zabávate sa. Nemyslíte na problémy, dopamín sa uvoľňuje a vy cítite len pocit šťastia. Ale čo na druhý deň? To už je úplne iný príbeh. Okrem poriadnej opice zažijete aj to, čo sa často nazýva „depka“. Tento stav nie je spôsobený len únavou, alebo tým, že nám je fyzicky zle. Jednoducho sa v našom tele už nemá čo uvoľňovať. Prečo ľudia potom pijú? Jednoducho. Pretože stav šťastia a radosti, ktorí pociťujeme pri konzumácií alkoholu, chceme zažiť opäť. Náš mozog chce. Celé sa to odohráva v našom podvedomí. O nás bez nás.
Čo to robí s naším mozgom? Ako to súvisí so sociálnymi sieťami?
Keď zverejníte nový príspevok a získate pozitívne ohlasy vo forme lajkov, komentárov a srdiečok, váš mozog uvoľňuje dopamín. Táto chemická reakcia spôsobuje príjemné pocity a pocit odmeny, ktorý vás motivuje k tomu, aby ste pridávali ďalšie príspevky a hľadali ďalšiu interakciu. Ide o jednoduchý biologický mechanizmus. Spája náš návyk na sociálne siete s našimi evolučnými tendenciami za hľadaním sociálnej interakcie a schopnosťou tvoriť vzťahy.
Pre marketing je toto pochopenie dopamínu kľúčové. Vďaka tomu môžeme vytvárať stratégie zamerané na zvyšovanie interakcií so značkou na sociálnych sieťach. Vytváraním zábavného a zaujímavého obsahu, ktorý vyvoláva pozitívne reakcie, môžeme dosiahnuť vyššiu angažovanosť sledovateľov a tým zvýšiť svoj dosah. Na sociálnych sieťach sledujeme len to čo nás inšpiruje, zabáva alebo vzdeláva. Pri tomto fakte je celkom desivé, ak nám napadnú mená niektorých tvorcov obsahu a my sa zamyslíme, že toto sú tí ľudia. Ľudia, ktorí nás vzdelávajú, inšpirujú či zabávajú. Čo sme to za krajinu? Oookej, dobre – nezabúdajme na kódiky! Prepáčte, zľavy sú super, ale ak ste značka, tak si uvedomte, že so zľavou to predáte aj vy. Spolupráce alebo ako si vyberať influencerov si preberieme nabudúce. Typická žena, z témy do témy!
Závislosť od sociálnych sietí je závislosť
Podobne ako pri užívaní drog či pití alkoholu, aj pri používaní sociálnych sietí môžeme skončiť v začarovanom kruhu. Čím viac času trávime online, tým menej času zostáva na reálne vzťahy, ľudí okolo nás a skutočné zážitky, stávame sa závislými od virtuálneho sveta, ktorý môže byť ľahko manipulovaný a kontrolovaný inými.
Pre mnohých ľudí sa stáva prioritou získavať uznanie a pozornosť na sociálnych sieťach. Častokrát však zanedbávajú skutočné vzťahy v reálnom živote. Jedným z dôsledkov je, že sa stávame menej schopnými komunikovať a budovať hlbšie vzťahy mimo virtuálneho sveta. Naše osobné rozhovory strácajú na hĺbke a autenticite, sme zvyknutí na rýchlu a povrchnú komunikáciu typickú pre sociálne siete.
Okrem toho, súťaženie o pozornosť na sociálnych sieťach môže viesť k pocitom neistoty a nízkemu sebavedomiu. Keď vidíme, že ostatní majú viac lajkov či sledovateľov, môžeme sa cítiť menej atraktívni. Tento pocit môže mať vážny vplyv na naše sebavedomie. A v konečnom dôsledku na naše vzťahy s ostatnými.
Ale to nie je všetko. Mnoho ľudí má skreslenú predstavu o živote ostatných, zdá sa im byť jednoduchší a plný luxusu. Pochopiteľne túžia po rovnakom modele. Avšak, táto túžba nemusí viesť k pozitívnym výsledkom. Práve naopak! Mnohokrát sa ľudia, aby dosiahli „instagramový luxus“, ocitnú v dlhoch alebo si pre fotku na instagrame hľadajú rýchlo-zárobkové aktivity. Predpokladám, že nám je všetkým jasné, že takéto aktivity častokrát prekračujú morálne a etické hranice, alebo dokonca aj zákony.
Forma oddychu?
Mnoho ľudí sa často obracia na sociálne siete v snahe nájsť oddych a relax. No paradoxne, v skutočnosti ide o situáciu, keď naše mozgy neoddychujú ani náhodou. Socálne siete sú poháňané algoritmami, ktoré neustále analyzujú naše správanie a preferencie. Boli vytvorené ako platformy pre sociálnu interakciu, ale dnes sú považované za obrovské reklamné priestory. Dovolím si tvrdiť, že dnes skôr spoločnosť rozdeľujú ako spájajú.
Spoločnosť Meta, ktorá stojí za populárnymi platformami Facebook a Instagram, funguje výrazne na základe reklamy a generovaní príjmov z nej. Preto sú algoritmy nastavené tak, aby nám zobrazovali obsah, s ktorým čo najviac interagujeme. A to nie sú len lajky či zdieľanie. V úvahu sa berie dĺžka času videnia príspevku, opätovné prehratie, uloženie a iné. Tým sa snažia maximalizovať našu angažovanosť a udržať nás pripojených. Reklamné príjmy sú kľúčovou súčasťou ich obchodného modelu. Snažia sa preto minimalizovať riziko, že nám zobrazia obsah, ktorý nás nezaujíma. Toto by mohlo viesť k stratám na strane ich klientov – značiek, ktoré si platia reklamy.
Takže aj keď sa nám zdá, že len oddychujeme a prehliadame si obrázky/videá, naša myseľ je stále aktívna a vystavená neustálemu stimulu. Skutočný oddych môžeme nájsť v offline aktivitách. Tu si môžeme dovoliť skutočne vypnúť a načerpať novú energiu.
Sociálne siete a marketingová stratégia
Sú stále ľudia, ktorí si uvedomujú, že sociálne siete sú akýmsi teleshopingom našej doby. Veď ako na nás zacieliť reklamu? Naša generácia nepozerá televíziu ale streamovacie služby, letáky hádžeme do koša a digitál je to, kde trávime najviac času, či už pracovne alebo v rámci formy oddychu. Pre nás v marketingu sú sociálne siete dôležitým nástrojom na dosahovanie svojich cieľov. Avšak, aby sa úspešne využili, mali by sme mať na pamäti, že závislosť od sociálnych sietí má aj svoje temné stránky. Tu sú niektoré z aspektov, ktoré by každý marketér alebo značka mali podľa mňa brať do úvahy:
- Vyvolávanie pozitívnych emócií: Marketingové kampane, ktoré vyvolávajú pozitívne emócie, majú tendenciu získavať viac pozornosti a interakcií. Môžeme to dosiahnúť napríklad príbehmi a aktivitami, ktoré spočívajú v pozitívnych hodnotách. Hodnotový marketing je to, na čo by sme sa mali zamerať, aby sme pomohli aj tejto dobe. Som presvedčená, že čoraz viac firiem bude inklinovať k tomuto trendu. Sociálne siete už majú svoje obete. Stačí sa zaujímať o počet detí vo veku 15 r, ktoré sa liečia u psychiatrov/psychológov s depresiami či samovražednými sklonmi. Hádajte čím sú spôsobené? Presne tak. Odpoveď ste asi našli sami.
- Zameranie na autenticitu: Ľudia dnes oceňujú autentické značky a osobnosti. Marketéri by sa mali snažiť byť autentickí a transparentní vo svojej komunikácii, aby získali dôveru svojej cieľovej skupiny.
- Rovnováha medzi online a offline aktivitami: Je dôležité, aby sme podporovali skutočný svet. Kampane by nemali podporovať izoláciu. Namiesto toho by sme mali povzbudzovať ľudí k aktívnemu životnému štýlu a socializácii mimo sociálnych sietí.
Zvládanie závislosti od sociálnych sietí
Myslíte si, že ste dobre informovaný a vám sa to nestane. Podobne ako pri všetkých závislostiach (fajčenie, alkohol, jedlo,…) aj závislosť od sociálnych sietí sa rozvíja nenápadne. Stáva sa vlastne jediné – podceňujeme jej silu a preceňujeme našu odolnosť. „Len na chvíľu.“ „Ja nie som závislý, oddychujem.“. Aj ja, ako sebavedomá osoba so zvýšeným povedomím o tejto téme a pracujúca v marketingu, som si kedysi myslela, že sa mi to nestane. Ale tento príbeh nabudúce.
Ako si teda udržať zdravý vzťah k sociálnym sieťam? Alebo ako prestať byť závislým?
- Vypnúť notifikácie: Jedným z kľúčových krokov, zdanlivo najjednoduchším, ako sa vyhnúť závislosti na sociálnych sieťach, je najťažší – vypnutie notifikácií. Hlásenia, ktoré nám prichádzajú, vyvolávajú v našom mozgu silné nutkanie reagovať, budia našu zvedavosť: skontrolovať, vidieť, odpísať,… Takto sa stávame ľahko zraniteľnými voči používaniu sociálnych médií. Vypnutím notifikácií získavame kontrolu nad tým, kedy a ako často sa na sociálne siete pripájame. Tým znižujeme riziko vzniku závislosti alebo odstraňujeme už existujúcu závislosť.
- Vymedzenie času na sociálne siete: Určte si obmedzenia pre svoj čas strávený na sociálnych sieťach. Napríklad, môžete si nastaviť časový limit na používanie sociálnych sietí každý deň.
- Virtuálny svet nie je reálny svet: To, čo vidíme, nie je vždy reálny obraz života. Ľudia zvyknú zdieľať iba najšťastnejšie momenty svojho života a je to tak v poriadku. Nikto sa nechce deliť s cudzími ľudmi o svoje najťažšie chvíle. Nezabúdajme na svoju jedinečnosť. Sme individuálne bytosti a aj náš život či výzor je jedinečný. Nemusíme byť kópiou niekoho iného. Nebuďme kópie.
- Investujte do offline vzťahov: Trávte čas so svojimi priateľmi a rodinou osobne a preukazujte im svoju podporu a lásku mimo sietí.
- Pravidelne vyhodnocujte svoju online aktivitu: Občas sa pozrite na svoje používanie sociálnych sietí a zvážte, čo vám to prináša.
„To a child LOVE is spelled T-I-M-E.“
Čas s rodičom je to najdôležitejšie čo môžeme deťom dať. Máme jednoduchú dobu, lebo stačia technológie a my môžeme spokojne pracovať a uživiť rodinu, prípadne sa nám dieťa naje pri sledovaní tabletu a my sa netrápime kŕmením, ale nikdy nevieme, čo sa odohráva v podvedomí našich detí a najmä aké silné to môže mať dopady.
A čo z toho vyplýva?
Závislosť od sociálnych sietí je komplexným fenoménom, ktorý ovplyvňuje naše vzťahy, správanie a psychiku. Pre úspešný marketing je dôležité rozumieť neurochemickým procesom spojeným s dopamínom. Vďaka tomu vytvárame účinné stratégie. Zároveň je dôležité, aby sme si uvedomovali negatívne dôsledky a prijali spoločenskú zodpovednosť. Ako zistíte či ste závislý? Vypnite si notifikácie a vydržte tak aj mesiac, dva, alebo navždy.
Psychológovia apelujú na dôležitosť uvedomovania si a zvládania tejto závislosti. Aby sme zachovali zdravé vzťahy a psychickú pohodu. Je na nás všetkých, ako budeme využívať moc sociálnych sietí v našich životoch a ako budeme ovplyvňovať vzťahy a správanie ostatných.