Birkin. Prečo teraz každý nosí kabelku s opaskom?
Keď Jean-Louis Dumas prvýkrát navrhol Birkin – jednoduchú pracovnú kabelku s lesklým zlatým zapínaním a čistými líniami – nemohol tušiť, že raz bude jej meno vyslovované módnymi nadšencami takmer ako posvätná modlitba. „Keď budem mať Birkin, budem vedieť, že som to dokázala,“ stalo sa mantrou pre hyperambicióznych ľudí a severkou pre dizajnérov, ktorí by o takej sláve mohli len snívať.
Zlatý štandard luxusnej módy
Štyri desaťročia po prvom ušití stehu sa kabelka Hermès považuje za zlatý štandard luxusnej módy. Pre konkurenčné módne domy sa vytvorenie rovnakého úspechu stalo akousi posadnutosťou. Hoci sa kopírovanie dizajnov dlho považovalo za obrovskú hanbu, zdá sa, že značky z horných priečok módneho priemyslu tento názor prehodnotili. V roku 2024 mnohé z najväčších mien v biznise prestali hľadať novú „It bag“. Namiesto toho sa rozhodli ju jednoducho napodobniť. Nedávno sa Raf Simons, Adrian Appiolaza a Miuccia Prada obzreli do minulosti a inšpirovali sa najznámejšou kabelkou sveta. Konkrétne jej charakteristickým opaskom. Takmer zo dňa na deň sa každá značka rozhodla priniesť svoju vlastnú „opaskovú“ verziu v snahe zapísať sa do módnej histórie.
Kráčať v stopách úspechu
Sesterské značky Hermès – Prada a Miu Miu predstavili vo svojich kolekciách jar 2024 verzie s výrazným zapínaním a popruhom. Sezónu predtým Moschino vložilo do tohto trendu svoj typicky „campy“ prístup, keď ovilo prehnane široký opasok okolo štruktúrovaných kabeliek inšpirovaných aktovkami. Zároveň Toteme uviedlo na trh svoju opaskovú „bucket bag“ a Tom Ford pridal na jednoduchú tote kabelku popruh pripomínajúci Birkin.
Vďaka nespočetnému množstvu variácií sa aj najvernejší fanúšikovia Birkin vzdávajú svojej milovanej kabelky v prospech jej nových ekvivalentov. Krátko po tom, čo sa Dua Lipa preslávila svojou zbierkou príveskov na kabelky Hermès, presedlala na prackovú kabelku od Prady. Kabelka za rovných 6 000 dolárov. Značka Saint Laurent oslovila supermodelku Kate Moss, aby bola tvárou novej kampane k relaunchu kabelky Manhattan. Tento krok inšpiroval Hailey Bieber k tomu, aby celý mesiac nenosila žiadnu inú tašku.
Elsa Hosk je ďalším žiarivým príkladom tohto fenoménu. Modelka vlastní desiatky kabeliek Hermès. Avšak ako sama hovorí, opakovane ich odkladá bokom a siahne radšej po modeli Le Cambon 40 od značky Manu Atelier. Jedná sa o priestrannú semišovú kabelku, ktorú si osvojila aj Katie Holmes. Pre kreatívne riaditeľky značky, sestry Beste Manastir Bagdatli a Merve Manastir, je táto kabelka za 910 dolárov, pripomínajúca Birkin, akousi zlatou vstupenkou do sveta celebrít. „Chceli sme vytvoriť kabelku, ktorá by stelesňovala pocit dedičstva,“ prezradili pre Vogue. „Je úžasné vidieť, že ju Holmes nosí takmer denne.“
Táto ozdoba (opasok) bola taká úspešná, že turecká značka ho začala pridávať aj na svoje modely obuvi. Dizajnérske duo verí, že „spojenie starosvetského šarmu a modernej praktickosti“ priťahuje zákazníkov ako nočné motýle k svetlu. Vrátane celebrít ako Taylor Swift, Kate Middleton a Zoey Deutch. „Naša kabelka s prackou je jedným z našich charakteristických detailov už dosť dlho,“ uvádzajú. „Pravdepodobne sme boli jedni z prvých, ktorí prišli s trendom opaskových kabeliek.“
Čaro birkinfikácie
Čaro Birkin nespočíva len v jej nehoráznej cene, ale aj v jej exkluzivite. Väčšina ľudí si ju nemôže dovoliť a dokonca aj tí, ktorí by na ňu mali, nemusia byť schopní zohnať svoj vysnívaný dizajn. V tomto smere značky ako Manu Atelier a im podobné poskytujú demokratickejší systém, ako získať túto kultovú vec. Samozrejme, 910 dolárov stále nie je málo – no je to oveľa dostupnejšie ako napríklad 200 000 dolárov za himalájsku Birkin Jennifer Lopez.
Doteraz sa zdá, že veľká „birkinfikácia“ je lukratívnou obchodnou stratégiou aj pre predajcov s nižšími cenami. Koncom roka 2024 sa Walmart dostal na sociálnych sieťach do popredia so svojou napodobeninou Birkin – internet ju ironicky prezýval „Wirkin“ – a 80-dolárová kabelka sa okamžite vypredala. Medzitým sa najvyhľadávanejšou spoluprácou posledného roka stala tá, v ktorej značka Tibi pripevnila pánsky opasok na L.L.Bean Boat and Tote za 40 dolárov a zvýšila tak cenu až desaťnásobne.
Nadčasové kúsky hýbu svetom
Rovnako aj luxusné obchodné domy zaznamenali nový záujem o kabelky s prackou, ktoré výrazne pripomínajú slávnu Birkin Jane Birkin. „Opaskové kabelky sú obrovský trend, najmä v podobe vycibrených tote či satchel tvarov,“ hovorí Marissa Galante Frank, módna riaditeľka pre doplnky a krásu v Bloomingdale’s. „Tempo, akým sa trendy menia, môže byť vyčerpávajúce, a tak zákazníci radšej investujú do nadčasových kúskov, ktoré môžu nosiť sezónu za sezónou.“
V dôsledku toho obchodný dom teraz uvádza na trh nové štýly kabeliek s opaskom vo všetkých cenových kategóriách, aby uspokojil dopyt. „Kabelka New York od DeMellier je neuveriteľne obľúbená,“ dodáva Galante Frank. „Zákazníci sa na ňu pýtajú už podľa mena, a tak ďalej rozširujeme ponuku o rôzne farby, textúry a veľkosti. Je praktická do práce, no stále dostatočne sofistikovaná aj na večer von.“
Táto legendárna kabelka sa stala veľkým módnym spájajúcim prvkom, ktorý presahuje rámec obyčajného symbolu statusu a slúži ako meradlo úspechu. Je to najvyššia ambícia pre miliardárov aj pre bežných milovníkov módy, ktorí dúfajú, že si ju raz budú môcť zadovážiť. Kým však ten deň nastane, existujú dostupnejšie alternatívy, ktoré človeku umožnia pocítiť aspoň zlomok tohto jedinečného módneho validačného momentu.